Продавець Интернет магазин розвиває свій бізнес на Prom.ua 9 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
159 відгуків
Червоноткацька 84 корпус 26, Київ, Україна
+380 (44) 500-92-36
+380 (50) 810-72-22
+380 (63) 208-22-22
Торговое и складское оборудование
Кошик

Податкова реформа: що криється за її відсутністю

Податкова реформа: що криється за її відсутністю

У вівторок, 13 жовтня, заступник міністра фінансів Олена Макеєва повідомила, що остаточний варіант податкової реформи буде готовий до листопада. Експерти вважають, що фіскальні нововведення набудуть чинності ще пізніше – ймовірно, за кілька днів до Нового року. Forbes розбирався, чому так довго не можуть домовитися між собою автори різних проектів податкової реформи і Міжнародний валютний фонд.

Податкова реформа: що криється за її відсутністю Фото УНІАН

Ще у вересні на розгляд Національної ради реформ при президентові України було надано два варіанти податкової реформи. Але обидва – варіант, розроблений Мінфіном, і проект, що вийшов з-під пера податкового комітету ВР – були відправлені на доопрацювання. До сьогоднішнього дня ініціаторам новацій домовитися так і не вдалося – ні між собою, ні з МВФ, який має власну думку щодо того, якою повинна бути фіскальна політика України.

Діалогу немає

«Податкова реформа не переноситься, просто Мінфін в комітеті не чують, йде дискусія», – нарікає Олена Макеєва. Що саме пропозицій міністерства відмовляється почути профільний парламентський комітет, заступник міністра не уточнила.

Варіант, запропонований Мінфіном, не є революційним, як його намагаються представити. Він не вирішує завдання активізації підприємництва в Україні. І Мінфіну складно довести спроможність свого проекту Герман Теслицький, керуючий партнер ЮК «Правозахист Україна»

На думку президента Союзу податкових консультантів України Леонід Рубаненко, податкова реформа відкладається тому, що до її написання та відпрацювання основних положень бояться допускати висококласних фахівців-практиків – адже ті піддають жорсткій критиці багато чого з запропонованого «новаторами». «Вони відразу ріжуть все дурниці. А без фахівців – нічого не виходить», – констатує він.

Викликає сумнів у аналітиків і новационность останніх напрацювань. «Варіант, запропонований Мінфіном, не є революційним, як його намагаються представити. Він не вирішує завдання активізації підприємництва в Україні. І Мінфіну складно довести спроможність свого проекту. На цьому тлі проект від Ніни Южаниной (запропонований податковим комітетом ВР. – Forbes), у розробці якого взяли участь фахівці від громадських організацій, виглядає більш прийнятним», – упевнений Герман Теслицький, керуючий партнер ЮК «Правозахист Україна».

За його словами, мабуть, розуміючи, що при голосуванні за ці проекти шанс бути прийнятим вище у проекту Южаниной, уряд намагається відтягнути його розгляд в надії на зміну кон'юнктури у ВР.

Податки ні при чому

Експерти вважають, що реформа затягується ще через неправильно розставлених акцентів у відношенні того, що ж насправді шкодить бізнес-клімату в Україні. Зокрема, підприємці під час дискусій нарікали не стільки на розмір податків – навіть розмір ЄСВ виявився не критичний – скільки на адміністрування і свавільне поводження податкових інспекторів і представників прокуратури. «Головне зараз – не реформа, а правильне адміністрування того, що є. Потрібні окремі корективи – зниження ренти за пропозиціями експертів МВФ і деякі технічні правки в ПДВ і податок на прибуток», – зазначає Леонід Рубаненко.

Депутати роз'їхалися по округах. І навіть якщо приїдуть, будуть використовувати дебати про Податковому кодексі для популістських заяв Тарас Козак, президент інвестиційної групи «Універ»

Один з податкових експертів, що побажав прокоментувати ситуацію анонімно, пояснює: у Мінфіну є свої мотиви затягувати фіскальний реформування. Причина – в корупційної складової, закладеної в усі без винятку схеми взаємодії ділових кіл і держсектора. Так, на сьогоднішній день у податкових органів є доступ до бізнесу, який генерує готівкові гроші. І ця готівка йде на додаткове винагороду чиновників. «Нічого не змінюється, тому що за допомогою Податкової добре фінансуються хабара. Бізнес, який не платить податки, а відкуповується, в результаті ніяк не карається. Держслужба не виконує свої обов'язки: не карає ні олігархів, ні дрібних ПП», – підкреслює співрозмовник Forbes.

Для вирішення цієї проблеми, за його словами, бажана кардинальна зміна кадрового складу державних органів – за аналогією з тим, як міліція була замінена поліцією. Також слід офіційно встановити високі зарплати, щоб у держслужбовців не було стимулу брати хабарі. «Якщо це зробити зараз, то через рік ми отримаємо абсолютно нову країну», – упевнений експерт.


Ще однією причиною «перенесення» податкової реформи могла стати виборча кампанія. «Депутати роз'їхалися по округах. І навіть якщо приїдуть, будуть використовувати дебати про Податковому кодексі для популістських заяв», – прогнозує Тарас Козак, президент інвестиційної групи «Універ».

Герман Теслицький зазначає, що місцеві вибори відіграють у цьому питанні не на руку уряду. Передвиборна гонка відволікає на себе основні часові й людські ресурси вітчизняного політикуму. «Вибори займають багато часу, якого і так немає», – констатує Теслицький.

Фактор Фонду

На довершення до всіх вищеописаних складнощів, підсумковий варіант реформи ніяк не може погодити головний кредитор країни – Міжнародний валютний фонд. Аналітиків Фонду насторожує той факт, що податкові надходження у будь-якому випадку не забезпечать належного наповнення держбюджету України. «МВФ впевнений, що не вистачить коштів перекрити дірку в бюджеті, яка утворюється. За підрахунками Ніни Южаниной, це 200 млрд гривень. Також пропонованими варіантами не вдасться вивести бізнес з тіні», – пояснює співрозмовник Forbes, який побажав залишитися неназваним.

«МВФ впевнений, що не вистачить коштів перекрити дірку в бюджеті, яка утворюється. За підрахунками Ніни Южаниной, це 200 млрд гривень. Також пропонованими варіантами не вдасться вивести бізнес з тіні»

За його словами, навіть якщо уряд максимально скоротить всі бюджетні витрати, сума, необхідна для погашення цієї діри, не з'явиться. А МВФ не готовий фінансувати Україну в обсягах більших, ніж ті, що були визначені раніше. Крім того, у Фонді вважають, що реформування української податкової системи належним чином не проводиться, і легка коригування податкових основ – це не та реформа, про яку заявлялося раніше.

На сприйняття міжнародною громадськістю того варіанта податкової реформи, який був запропонований урядом, не кращим чином вплинули гучні заяви Артура Лаффера – нещодавно призначеного радника міністра фінансів України. Зокрема, він заявив про необхідність більш радикального зниження ставок. «Мені теж хочеться для України радикальних рішень. Адже зараз Україна перебуває в дуже непростій ситуації, а тому їй потрібно радикальне скорочення податків. Якщо не зараз, то коли?» – сказав Артур Лаффер в інтерв'ю одному зі ЗМІ, ніж побічно підіграв опонентам уряду – податкового комітету ВР.

Коли чекати на реформу

Учасники ринку допускають, що, за сформованою вже в Україні традиції, податкову реформу можуть прийняти аж в кінці грудня. «У цьому році, я думаю, реформи все ж будуть. І причина – громадський тиск, який стане посилюватися. Дуже не хочеться приймати новий [Податковий] кодекс «під ялинкою», адже бізнесу потрібно підготуватися, налаштувати свої процедури, документи і софт під нові правила», – зазначає Тарас Козак.

«У всякому разі, всі сторони налаштовані на те, щоб податкова реформа відбулася. Для уряду це зобов'язання перед міжнародними партнерами. Для бізнесу – спроба врятувати себе. Однак уряд – в режимі брак часу», – додає Герман Теслицький. За його словами, цілком можливо, що буде прийнято рішення залишати до кінця року все як є, верстати бюджет на старій податковій базі, і всі новації переносити на 2016 рік. «Упевнений, для влади це програшний, але вимушений шлях. Таким чином, нас може очікувати ще один важкий, сірий, малоперспективний рік», – побоюється експерт.

«А взагалі, все може залишитися, як є. З 1 січня просто запрацює нормативний режим, який також зменшує ЄСВ. Податок на прибуток складе 18%, і буде необмежений перенесення збитків по ПДВ», – резюмував один з податкових аналітиків.

Інші новини

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner