Зміна рульового: небанківські фінанси чекає «велика чистка»
Згідно із законопроектом президента України Петра Порошенка, в країні повинен бути створений мегарегулятора фінансових ринків, зокрема, небанковские фінанси, які зараз контролюються Національною комісією регулювання ринку фінансових послуг, будуть перепідпорядковані Національному банку України та Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
З початку жовтня парламентські комітети розглядають відповідний документ, а учасники ринків обговорюють свої можливі перспективи. При цьому, все опитані Forbes експерти сходяться на тому, що проводиться зараз неефективного регулювання в майбутньому цим ринкам доведеться пройти очищення – причому більш серйозну, ніж та, з якою зіткнувся банківський сектор. Іронія полягає в тому, що саме небанківські фінанси могли б дати Україні так званий «довгий ресурс», який є основою сталого розвитку економік країн першого світу.
Фото ShutterstockЗаконопроект про перепідпорядкування небанківських фінансів новим регуляторам був зареєстрований у Верховній раді президентом Петром Порошенком у вересні 2015 року. На фінансовому ринку із-за цього документа йде активне обговорення майбутнього небанківських фінансових посередників. Таке перепідпорядкування неминуче призведе до чищення ринку. Адже в країні триває активна кампанія по боротьбі з тіньовими фінансовими потоками.
Але якщо банки звітують перед регулятором щомісяця, а сам НБУ бачить стан справ у підопічних щодня, то страховики, кредитні спілки, НПФ, фінкомпанії та інші підконтрольні Нацкомфінпослуг структури звітують раз на квартал. «Контроль і регламенти у банків більш жорсткі. Якщо для страховиків ввести вимогу показувати звітність щодня, це дуже сильно підніме статус страхового ринку», – каже фінансовий експерт Ірина Сіренко.
Згідно обгрунтування до законопроекту, на початок року в країні діяло 2087 небанківських фінансових установ. На думку ініціаторів документа, недостатня ефективність державного регулювання і велика кількість бюрократичних процедур тягне за собою необгрунтоване підвищення вартості фінансових послуг для споживачів. Інша сторона неефективного регулювання – низький рівень безпеки таких сервісів для кінцевих клієнтів, у тому числі залученість сектора в тіньову економіку, побудова в системі фінансових пірамід.
Якщо банки звітують перед регулятором щомісяця, а сам НБУ бачить стан справ у підопічних щодня, то страховики, кредитні спілки, НПФ, фінкомпанії та інші підконтрольні Нацкомфінпослуг структури звітують раз на квартал«Зрозуміло, що фінансовий регулятор у тому стані, в якому він сьогодні перебуває, існувати не може. Так як він не може повною мірою виконувати свої функції. Порівняйте бюджет Нацкомфінпослуг та бюджет НБУ. У НБУ – 5 млрд гривень, у Нацкомфінпослуг – 30 млн гривень. Порівняйте зарплату співробітників. Різниця – 5-8 разів, – зазначає перший віце-президент компанії «АХА Страхування» Андрій Перетяжко. – Порівняйте можливості НБУ щодо лобіювання. За півтора року від Нацбанку зареєстровано близько 10 законопроектів, від Нацкомфінпослуг – нуль. НБУ вивів близько 40% банків з ринку. Нацкомфінпослуг не вивела нікого».
Ситуацію загострює і той факт, що виведення з ринку «поганих» страховиків, кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ буде сприйматися набагато болючіше, ніж виведення проблемних банків. На ринку небанківських фінансів немає ніяких інструментів гарантування платоспроможності цих установ з боку держави. Тобто разом з відходом установ українці свої заощадження, вкладення і премії, швидше за все, втратять.
Варіантом вирішення проблеми могло б стати створення певного гарантійного механізму для клієнтів небанківських фінустанов на період переведення сектора під контроль мегарегулятора. Однак ринок знаходиться в такому стані, що, швидше за все, у компаній не буде можливості сформувати гарантійний фонд своїми силами. Виходом із ситуації може бути галузева порука. Наприклад, в Європі, при банкрутстві одного з страховиків життя, інші компанії прийняли рішення взяти на себе зобов'язання цього гравця – щоб зберегти репутацію всього страхового сектору.
Пережити очищення небанківським фінансів так чи інакше доведеться. І питання в тому, як чиновники і самі фінансисти будуть формувати свій імідж під час виведення з ринку неплатоспроможних або недобросовісних учасників. Очевидно, що без такого очищення ринок навряд чи стане ефективним. Очікуваний позитивний ефект – посилення тих же НПФ, які у світі є основою для довгострокових інвестицій в реальний сектор економіки.
«Весь процес по формуванню мегарегулятора і перепідпорядкування небанківських фінансів пов'язаний зі стратегічним для розвитку стабільної економіки «довгий ресурс», – пояснює екс-заступник голови Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг та президент Українського товариства фінансових аналітиків Юрій Прозоров. За його словами, такі довгострокові фінансові накопичення у світі акумулюються недержавними пенсійними фондами і компаніями по страхуванню життя. Перші в Україні де-факто не працюють. Другі – слабо розвинені.
Нагадаємо, що НПФ планується перепідпорядкувати Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку. «НКЦПФР всіма силами намагається прискорити прийняття необхідних законодавчих актів, для того щоб запрацював другий етап пенсійної реформи. Саме ці зміни повинні в 2017 році запустити розвиток НПФ, які будуть керувати приватними заощадженнями, – пояснює Forbes заступник голови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Дмитро Тарабакін. – Чистка, яку ми зараз проводимо на ринку, спрямована на створення довіри до цього інструменту. Тому що без нього ми втрачаємо колосальну можливість отримувати інвестиційний ресурс, який здатний запустити економіку в найближчі кілька років».
Небанківські фінанси в Україні, впливають на «довгий ресурс»*
Страхування | Кількість учасників, штук | Валові страхові премії, млрд грн | Валові виплати, млрд грн | |
Ризикові страховики | 325 | 24,6 | 4.8 | |
Компанії по страхуванню життя | 57 | 2,2 | 0,2 | |
Всього | 382 | 27 | 5,0 | |
Кредитні спілки | Кількість учасників, штук | Членів кредитних спілок, тис. чол. | Кредити, млрд грн | Внески на депозитні рахунки, млрд грн |
Кредитних спілок | 589 | 821 | 1,9 | 0,98 |
Інших | 112 | 7,8 | ||
Всього кредитних установ | 711 | |||
Недержавні пенсійні фонди | Кількість фондів, штук | Учасників, тис. чол. | Пенсійні внески, млрд грн | |
76 | 833 | 1.8 |
Джерело: Нацкомфінуслуг, на 1 січня 2015 року
Разом з тим ринок – і, зокрема, страховики – з неабиякою часткою настороженості відноситься до очікуваних новацій. Юрій Прозоров зазначає, що страхові компанії просто не хочуть, щоб їх переподчиняли НБУ, оскільки бояться зачистки ринку. Тобто головним ризиком, пов'язаним з перепідпорядкуванням ринків новим регуляторам, є фільтрація учасників, яка обіцяє бути більш жорсткою, ніж в банківській сфері.
Також побоювання пов'язані з сумнівами в компетентності фахівців, які будуть проводити реформу. Голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В'ячеслав Черняховський констатує: «НБУ навіть близько не розуміє суті діяльності страховиків. Загальні назви не означають, що банківські та страхові резерви та ризики – це одне і те ж. Ринок реорганізовувати потрібно, але коли одні і ті ж люди пишуть собі нормативку, а потім самі ж по ній регулюють ринок – це неефективно. Ні інституційно, ні професійно до мегарегулятора поки що не готові. Спочатку потрібно завершити реформу НБУ – з поділом нагляду та емісійного центру. А потім братися за небанківські фінанси».
Співрозмовники Forbes говорять про відсутність в Україні достатньої кількості експертів, готових регулювати якісно, ефективно і прозоро дані сегменти. «Створення мегарегулятора зменшить адміністративні витрати, запровадить більш дієвий контроль за небанківськими фінансами. Але немає фахівців, які є експертами з цих ринків. І як в НБУ будуть регулювати небанківські фінанси без фахівців – незрозуміло. Тому рішенням буде масове закриття учасників, що може призвести до знищення страхового і фінансового ринків», – висловлює побоювання глава компанії «Кравець та партнери» Ростислав Кравець.
Втім, проведення реформи, швидше за все, не уникнути. «У небанківських фінансах акумульовано не так багато ресурсу, а набагато більше проблем, з-за того, що в цьому секторі не було ефективного нагляду. Після всіх потрясінь, девальвацій, економічного падіння і так далі, цей ринок також будуть чекати очищення і консолідація», – резюмує член ради НБУ Роман Шпек.
- Запровадження вільного продажу землі завжди викликало запеклі суперечки між противниками та прихильниками цього кроку. З одного боку, відкриття земельного ринку підтримує МВФ і навіть зробив зняття мораторію однією з ключових умов надання
- В следующем обновлении мобильного приложения «Приват24» разработчики добавят новую функцию. Звонки, поступающие на смартфон, можно будет проверять: не от мошенника ли они исходят.